تاکید مخبر بر بسیج همه‌جانبه امکانات برای کمک به سیل‌زدگان خراسان رضوی هنیه: نابودی رژیم اشغالگر حتمی است رسانه‌های رژیم صهیونیستی: ۱۵ نظامی در شمال غزه زخمی شدند (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) مراسم بیست و نهمین سالگرد شهادت دکتر «سید محمدعلی نقوی» در مشهد برگزار شد بلینکن: آمریکا حملات اوکراین به خاک روسیه را تشویق نمی‌کند قسام از لبنان پادگان «لیمان» را موشک‌باران کرد گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ترکیه با هنیه درباره تحولات غزه سردار قاآنی: غزه، اسرائیل و آمریکا را به ذلت کشانده است موضع چین در خصوص سالگرد «روز نکبت» عملیات هماهنگ گروه‌های مقاومت علیه صهیونیست‌ها در نوار غزه سوءقصد به جان نخست‌وزیر اسلواکی+ فیلم جزئیات عملیات نیرو‌های مسلح یمن در دریای سرخ وزیر خارجه هند به تهدید‌های آمریکا در مورد توافق چابهار پاسخ داد کدام ادارات و سازمان‌ها شنبه‌ها تعطیل نیستند؟ وزیر راه از افتتاح راه‌آهن رشت- کاسپین با حضور رئیس‌جمهور خبر داد سه مصوبه مهم امروز (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هیئت وزیران از زبان سخنگوی دولت تأکید رئیسی بر رفع دغدغه‌های مردم به‌عنوان سرمایه‌گذار و رکن اصلی بورس جداول بودجه سال ۱۴۰۳ اصلاح شد (۲۶ اردیبهشت) نایب‌ رئیس مجلس: تعطیلات رسمی افزایش نیافته‌ است | فقط روز‌های کاری تغییر کرده است با دستور ویژه رئیس‌جمهور، مشکل طلافروشان حل شد
سرخط خبرها

توسعه روابط تهران- آنکارا در دستور کار | نگاهی به چشم انداز روابط دوجانبه ایران و ترکیه

  • کد خبر: ۸۸۱۷۱
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
توسعه روابط تهران- آنکارا در دستور کار | نگاهی به چشم انداز روابط دوجانبه ایران و ترکیه
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز گذشته به دعوت همتای ایرانی خود، وارد تهران شد. وی با رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در دیدار با وزیر خارجه ترکیه، با اشاره به اینکه توسعه روابط دو کشور به ویژه در حوزه مسائل تجاری و اقتصادی به نفع دو ملت است، گفت: ایران و ترکیه باید با نهایی کردن نقشه راه ارتقای همکاری ها، که تدوین آن در دستور کار دو کشور است، آماده ارتقای روابط از سطح کنونی به همکاری‌های همه جانبه باشند.

رئیس جمهور روابط نزدیک دو همسایه را به نفع صلح و ثبات در منطقه دانست و گفت: همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور باید به همکاری در عرصه بین المللی تبدیل شود و این نوع تعاملات با توجه به جایگاه مهم دو کشور می‌تواند در معادلات جهانی مؤثر باشد.

وزیر خارجه ترکیه نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه کشورش به دنبال ایجاد شتاب در افزایش سطح روابط با ایران است، گفت: ترکیه دولت جدید ایران را دولتی نتیجه گرا می‌داند و مصمم است همکاری‌ها با تهران را هرچه بیشتر افزایش دهد.

وی همچنین با اشاره به تحولات منطقه، همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه را خواستار شد.

آماده همکاری با ایران هستیم

همچنین مولود چاووش اوغلو، پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان، در نشست خبری مشترک گفت: برای آماده سازی هفتمین شورای عالی همکاری دو کشور صحبت کردیم و بر اساس پیشنهاد طرف ایرانی، نقشه راه بلندمدت بین دو کشور آماده می‌شود و در حاشیه برگزاری این شورا به امضا می‌رسد. همچنین درباره اسناد مختلف، مهاجرت غیرقانونی، قاچاق و بقیه مسائل مرزی گفتگو کردیم.

در سال جاری، میزان مراودات تجاری ۷۱ درصد افزایش داشته که امیدوارکننده است، اما باز هم از اهداف مدنظر خیلی دور هستیم و باید فعالیت بیشتری انجام دهیم. گسترش چارچوب‌های تجارت ترجیحی بین دو کشور را بررسی و در ادامه تلاش می‌کنیم مذاکرات شش ساله به این نتیجه منجر شود. وزیر خارجه ترکیه، درباره سفر اردوغان به تهران نیز گفت: تا پیش از پایان سال میلادی، این سفر انجام می‌شود و باید آمادگی‌های لازم را فراهم کنیم.

ظرفیت‌های اقتصادی مناسب در دو کشور

عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات پیشین کشورمان، در یادداشتی به تحلیل چرایی سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران پرداخت. در بخش‌هایی از این یادداشت تحلیلی آمده است: «این سفر در زمانی صورت می‌پذیرد که روابط دو کشور در مقایسه با گذشته از اطمینان خاطر مطلوب برخوردار نیست. شاید بتوان گفت که در طول دوره حاکمیت آقای اردوغان و حزب عدالت و توسعه، روابط در کمترین تحرک سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است. از نقطه نظر سیاسی، تحولات یکی دو سال اخیر در قفقاز، عامل منفی مهمی در روابط بوده است و از نظر اقتصادی نیز تحریم‌های سنگین ترامپ و پیامد‌های آن، سطح مبادلات اقتصادی دو کشور را پایین آورده که این امر می‌تواند بر روابط سیاسی هم تأثیرگذار باشد.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی در دو کشور ایران و ترکیه وجود دارد که آن طور که باید، از آن‌ها استفاده نشده است. هر چه فعالیت‌های اقتصادی بین دو کشور افزایش یابد، بر روابط سیاسی هم اثر مثبت می‌گذارد. گسترش روابط سیاسی و اقتصادی ایران و ترکیه می‌تواند زمینه خوبی برای گسترش جغرافیایی روابط منطقه‌ای باشد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->